УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

ЩОРІЧНА НАУКОВА КОНФЕРЕНЦІЯ НІМЕЦЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ІСТОРИЧНОЇ КОМІСІЇ

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ВИДАНЬ ІНСТИТУТУ «ТКУМА» НА МІЖНАРОДНОМУ КНИЖКОВОМУ ФЕСТИВАЛІ BOOKSPACE

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

МІЖНАРОДНИЙ МІЖРЕЛІГІЙНИЙ МОЛОДІЖНИЙ СЕМІНАР «КОВЧЕГ»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

УЧАСНИКИ ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОСВІТНЬОГО СЕМІНАРУ ІНСТИТУТУ «ТКУМА» ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

МІЖНАРОДНИЙ КОНКУРС ТВОРЧИХ РОБІТ ШКОЛЯРІВ, СТУДЕНТІВ, АСПІРАНТІВ ТА ВЧИТЕЛІВ «УРОКИ ВІЙНИ ТА ГОЛОКСТУ – УРОКИ ТОЛЕРАНТНОСТІ»

28–29 вересня пройшов Фінал ХІ Міжнародного конкурсу творчих робіт «Уроки війн та Голокосту – уроки толерантності», організований Українським інститутом вивчення Голокосту «Ткума» та Музеєм «Пам’ять єврейського народу та Голокост в Україні» за підтримки Міністерства освіти і науки України.

Протягом року учні, студенти та вчителі, що вирішили взяти участь у конкурсі, надсилали своє розуміння «уроків війн та Голокосту», котре відобразили у наукових дослідженнях та мультимедійних розробках, поезіях та есеях, малюнках та витинанках.


Цьогоріч на конкурс було подано 353 роботи, серед яких 4 із сусідніх країн. Проте на фінал були відібрані 34 роботи, що були визнані наглядовою радою найкращими. Автори цих робіт були запрошені до Дніпропетровська, де і представили свої розробки авторитетному журі. Нелегку справу по визначенню переможців на себе взяли д-р Тамара Бакка, д-р Фаїна Винокурова, проф. Олександр Давлєтов, проф. Тетяна Ладиченко, д-рТетяна Мелещенко, Світлана Піддубна, д-р Ігор Щупак. В обговоренні виступів також взяли участь запрошені гості з закордону: д-р Роберт Татоян (Єреван, Вірменія), проф. Малхаз Цирекідзе (Телаві, Грузія), д-р Ірина Шихова (Кишинів, Молдова) та інші. 
Учасники відзначили, що цього року тематика конкурсу набула особливої актуальності. Сьогодні, коли на території України точиться війна, саме час запитати себе: які уроки ми винесли з історії свого народу і що для нас значить толерантність? Питання миру та війни, самопожертви та зради, мужності та малодушності гостро стоять перед кожним громадянином України, незалежно від віку та національності.

Історичні дилеми порозуміння народів, визначення національних героїв учасники Фіналу конкурсу розглядали крізь призму сучасних подій. Тому було в роботах багато особистого. Сильні емоції та глибокі переживання особливо відобразились у творчих роботах.
Може, тому так проникливо звучать слова 9-класниці Анастасії Протченко: «Тепер я знаю, як виглядає війна». Так вона назвала свій есей, так вона відчуває. І ця робота допомогла їй посісти друге місце серед учнів у номінації «Творча майстерність». Разом з нею другу сходинку розділила Анна Усік (10 клас, м. Дніпропетровськ) з художнім проектом «Пам’ятаємо…». Третє місце посіли Олександр Лукін (10 клас, м. Кривий Ріг), що написав оповідання «Залишатись людиною»; та Софія Соколовська (11 клас, м. Артемівськ) з проектом «Артемівська трагедія в роки війни». Перше місце розділили три учасниці. Світлана Предко (10 клас, м. Дніпропетровськ) створила художній проект «Світ у твоїх долонях». Через витинанкуу жовто-синіх кольорах юна майстриня передає думки та емоції усвідомлення Голодомору та Голокосту. Ще одна переможниця, Анастасія Павлова (11 клас, м. Дніпропетровськ), створила серію малюнків «Пам’ятаємо». 12 робіт зображують історію великої єврейської родини в роки Голокосту. Цей збірний образ показує усі трагічні моменти, через які проходили євреї – депортація, гетто, табори смерті. У малюнках знайшло відображення і спасіння єврейських дітей Праведниками народів світу. Перше місце виборола і Вероніка Кобзєва (10 клас, м. Кривий Ріг). Вона назвала свою художню роботу «Долі за цифрами». На малюнку крізь страшну цифру – шість мільйонів – проглядають обличчя жертв. Авторка втілює концепцію «олюднення історії», показує, що за кожною бездушною цифрою стоять людські долі.
Учасники конкурсу у своїх роботах особливий акцент робили на регіональній історії: досліджували пам’ять про війну, Голокост та Голодомор та теренах своїх міст та сіл, збирали спогади очевидців. Перше місце у номінації «Пошукове дослідження» розділили між собою Єлизавета Булала (10 клас, м. Донецьк) з роботою «Стежками Голокосту у Донецькій області» та Руслана Лисенко (11 клас, с. Стави, Київська область) з регіональним дослідженням «Українські остарбайтери (на матеріалах Кагарлицького району Київщини». Друге місце посіли Ольга Лавринович (10 клас, смт. Глоби, Волинська область) з роботою «Голокост на теренах Ковельщини: загальні тенденції та регіональні особливості» та Єлизавета Бордунова (10 клас, м. Кривий Ріг), що представляла роботу «Становлення і розвиток середньої та вищої освіти євреїв у Південно-Західному краї Російської імперії (ХІХ – початок ХХ ст.)». Третє місце у цій номінації посіли Тимур Гура (11 клас, м. Дніпропетровськ), тема роботи «Радянська періодика про створення держави Ізраїль на прикладі газети “Правда”»; Михайло Богун (10 клас, м. Кривий Ріг), тема роботи «Спогади та їх роль у дослідженні подій Великої Вітчизняної війни»; Віталій Никифоренко (10 клас, м. Кривий Ріг), тема роботи «Доля Юрія Сича».

Студенти-учасники фіналу представили цього року насправді достойні роботи. Третє місце розділили Олег Божков (м. Кривий Ріг), тема роботи «Способи меморіалізації історичної пам’яті(на прикладі вивчення криворізької сторінки Афганської війни (1979–1989 рр.)»; Даніїл Мелюшко (м. Київ), тема роботи «Історія родини на тлі історичної доби»; Валерія Пантюхова (м. Кривий Ріг), тема роботи «Особливості конструювання історичної пам’яті про Голокост». Друге місце посіла Марина Стрільчук (м. Дніпропетровськ), тема роботи «Досвід збереження пам’яті про Голокост в Україні та США: порівняльний аналіз». Перше місце виборов Олександр Ковтун (м. Кривий Ріг), тема роботи «Проблеми визначення правового статусу «Праведник світу»в Україні». Ця робота – не просто теорія. Учасник створив власний законопроект з визначення правового статусу Праведників світу та планує просувати його. Не менш вражаючою стала робота ще одного переможця – Олексія Рудого (м. Хмельницький). Минулого року він створив друкований календар пам’яті Голокосту. Цього року він представив на конкурсімультимедійну розробку «Електронний календар пам’яті Голокосту», що включає пам’ятні дати Другої світової війни та Голокосту, описи визначних подій, біографії відомих політичних та суспільних діячів цього періоду.
Учителі також представляли свої мультимедійні розробки. У номінації «Мультимедійні технології» друге місце посів Олег Рудий (м. Хмельницький) зі своїм мультимедійним дидактичним посібником «День Перемоги. Визволення Проскурова. Частина І». Перше місце виборов Юрій Бурдинський (м. Шаргород, Вінницька область) зі своїм документальним фільмом «Спасший душу одну – спас весь мир…№ 11345».
У номінації «Наукове дослідження» друге місце посіла Тетяна Бандура (м. Дубровиця, Рівненська область) з темою «Антиєврейська політика окупаційної влади в Дубровиці в1941–1942 рр.» Перше місце – Дмитро Гонтар (м. Кривий Ріг), тема дослідження «Молодь України в радянському Русі Опору в роки гітлерівської окупації».
У номінації «Педагогічна майстерність» третє місце розділили Вікторія Маткобожик (м. Інгулець, Дніпропетровська область) з методичною розробкою «Трагічні уроки історії (доля дітейв період Голодомору 1932–1933 рр.) та Сусанна Хавіна (м. Харків) з методичною розробкою позакласного заходу «Уроки Голокосту: мужність і співчуття». Друге місце посіли Віра Капильцова (м. Кривий Ріг) з методичною розробкою учнівського проекту «Ми проти війни!», Тетяна Ланевська (м. Куп’янськ, Харківська область) з розробкою уроку «Голокост: пам’ять, що чинить спротив забуттю», Світлана Посмітна (м. Полтава) з розробкою уроку «Озера цих сліз і століттям не випить… (Голодомор: погляд із Полтавщини)». Переможцями у цій номінації стали Марина Курин (с. Присліп, Закарпатська область) з методичною розробкою позакласного заходу «Нестримні вітри Голокосту…» та Ольга Кучер з методичною розробкою уроку «Події Другої світової війни 1941–1945 років в долях людей: шукаємо сучасність у минулому знов».

Переможці конкурсу були нагороджені цінними призами. Хоча і саму участь у Фіналі конкурсу можна вважати нагородою. Організатори завжди планують цікаву та насичену програму, що включає екскурсії, знайомства з відомими науковими та суспільними діячами, круглі столи та дискусії. Цей рік не став винятком.
Приурочений до Дня пам’яті жертв Бабиного Яру, Фінал конкурсу проходив одночасно з пам’ятними заходами, до яких долучились учасники конкурсу. Церемонія пам’яті жертв Бабиного Яру, відкриття виставки «Диктатура і демократія в епоху крайнощів», круглий стіл «Вивчення історії Другої світової війни та Голокосту в умовах сучасної війни проти України», відкриття залу з колекцією годинників «Годинники, що бачили час» – ось далеко не повний список заходів, на яких побували учні, студенти та вчителі, що приїхали на Фінал конкурсу. При чомубули не просто свідками подій, а справді активними учасниками. Дискутували з відомими істориками з різних країн, слухали екскурсію поряд з Генеральним Консулом Німеччини Детлефом Вольтером, сиділи за круглим столом поряд із Головою Меджлісу кримськотатарського народу Рефатом Чубаровим.
Тож емоцій учасникам Фіналу конкурсу не бракувало. «Я приголомшена і вражена!» – пише великими літерами у своїй анкеті учасниця конкурсу. Кращої подяки організаторам і не треба.