УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ СЕМІНАР ІНСТИТУТУ «ТКУМА» ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

ЩОРІЧНА НАУКОВА КОНФЕРЕНЦІЯ НІМЕЦЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ІСТОРИЧНОЇ КОМІСІЇ

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

«МАРАФОНИ ПАМ'ЯТІ» З ІСТОРІЇ ГОЛОКОСТУ ДЛЯ МОЛОДІ

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

МІЖНАРОДНИЙ КОНКУРС ТВОРЧИХ РОБІТ ШКОЛЯРІВ, СТУДЕНТІВ, АСПІРАНТІВ ТА ВЧИТЕЛІВ «УРОКИ ВІЙНИ ТА ГОЛОКОСТУ – УРОКИ ТОЛЕРАНТНОСТІ»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

МІЖНАРОДНИЙ МІЖРЕЛІГІЙНИЙ МОЛОДІЖНИЙ СЕМІНАР «КОВЧЕГ»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

ОСВІТНІЙ СЕМІНАР ДЛЯ УКРАЇНСЬКИХ ВЧИТЕЛІВ У ЯД ВАШЕМ (ЄРУСАЛИМ, ІЗРАЇЛЬ)

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ВИДАНЬ ІНСТИТУТУ «ТКУМА» СПІЛЬНО З МІНІСТЕРСТВОМ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

Відкриття «Літніх студій» Українського інституту вивчення Голокосту «Ткума» у Рівному

Що має робити вчитель чи вчителька під час відпустки? Правильно – готуватися до нового навчального року. Деякі люди, які стикалися зі школою лише, як учні, або батьки учнів, дотепер переймаються тривалістю учительського відпочинку. Утім, лише одиниці задумуються, що й у літні дні (а іноді й ночі), окремі вчителі продовжують працювати. Разом з цим, будь-яка праця приємніша та продуктивніша, якщо виконуєш її у колі однодумців. Спробою поєднати приємне із корисним, вчителів-практиків з академічними науковцями, а також обмінятися думками та ідеями є Літні студії для вчителів історії від Українського інституту вивчення Голокосту «Ткума».

Сюжет, пов'язаний із виникненням цього насправді унікального проєкту заслуговує окремого подкасту, книги, або, можливо, й фільму. Важко назвати день і час, коли словосполучення «Літні студії» набули змісту. Проте можна точно вказати на Ірину Піскарьову, керівницю освітніх програм Інституту «Ткума» та д-ра Ігоря Щупака, директора Інституту «Ткума», Заслуженого працівника освіти України як авторів цієї ідеї об’єднати обдарованих вчителів з різних регіонів України і таким чином розширити коло знайомств тих, хто бажає розвиватися і ставати кращим у нелегкій професійній діяльності вчителя історії. Вперше «Літні студії» відбулися у липні 2016 р. у Луцьку та Шацьку. Цього року відбулося своєрідне повернення на Волинь, адже місцем проведення всеукраїнського педагогічного семінару було м. Рівне. Протягом чотирьох днів понад 50 вчителів (у тому числі й майбутніх) з різних областей України брали участь у різноманітних активностях, які об’єднували лекції-презентації, практикуми й музейні й екскурсійні заняття, а також дискусії щодо методичних розробок. У перший день «Літніх студій» відбулася інтеграційна зустріч, модератором якої виступила Ірина Піскарьова. Завдяки її педагогічному й людському хисту, а головне дару переконання – люди, які вперше побачили одне одного, вже за годину могли оповісти про смакові уподобання й подробиці особистого життя одне одного.

Наступний день (15 липня) можна умовно означити як академічний. Під час нього учасники проєкту спільно із лекторами-презентерами обговорювали питання складного й суперечливого ХХ ст., невивчені уроки якого людство, на жаль, продовжує долати у столітті ХХІ. Століття світових воєн, геноцидів та небаченої жорстокості залишило глибокий слід у долях окремих людей, спільнот й країн. Д-р Ігор Щупак під час своєї лекції наочно продемонстрував важливість вивчення, а для вчителів – творчого нешаблонного викладання, історії Голокосту – «ідеального геноциду» (за висловом проф. Ярослава Грицака), який фактично поєднав у собі усі можливі елементи людської жорстокості проти представників окремої спільноти. Геноциди були й до Голокосту (у т.ч. й сумнозвісний Геноцид вірмен у Османській імперії). Утім, саме сплановане, планомірне й тотальне убивство євреїв Європи у очах багатьох дослідників має універсальний характер. Досліджуючи й розуміючи Голокост, механізми цього геноциду, можна краще й глибше зрозуміти зміст й перебіг інших трагічних подій ХХ ст. – згадуваного Геноциду вірмен, Голодомору 1932-1933 рр., геноциду киримли тощо.

Лекція д-ра Петра Долганова, доцента Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, наукового співробітника Центру сучасної історії імені Миколи г була побудована на результатах його дослідження Голокосту у межах окремого міста – Здолбунова. Прикметно, що П. Долганову не лише вдалося підготувати блискучу наукову працю, але й надати їй важливого практичного значення. На основі вказаного дослідження у Здолбунівському краєзнавчому музеї імені Олега Тищенка була створена окрема експозиція, присвячена геноциду євреїв. Таким чином було вшановано пам'ять жертв нацистського терору, а також відновлено імена тих, хто із ризиком для життя своїх близьких намагався врятувати гнаних євреїв – Рятівників й Праведників народів світу різного етнічного походження (українців, поляків, німців і чехів) та віросповідання.

Єврейській історії Мізоча – ще одного населеного пункту Західної Волині було присвячено заняття д-ра Романа Михальчука, професора кафедри всесвітньої історії Рівненського державного гуманітарного університету. Д-р Михальчук увів у науковий обіг величезну кількість джерел, пов’язаних із життям єврейської громади цього містечка у ХІХ – першій третині ХХ ст., а також перебігом Голокосту у ньому і спробами меморіалізації геноциду по Другій світовій війні. Результатом роботи дослідника є десятки публікацій та окрема книга, в якій він узагальнив історію Голокосту у Мізочі.

Яким чином пам'ять про Голокост транслювалася крізь покоління за умов прискіпливого радянського ідеологічного контролю за минулим? Чи існували проєкти підпільної меморіалізації та хто за ними стояв? Цьому був присвячений виступ д-ра Єгора Врадія, заступника директора з наукової роботи Інституту «Ткума», молодшого наукового співробітника Центру сучасної історії імені М. Гаєвого Українського католицького університету. Фактично лекція науковця була презентацією масштабного проєкту щодо вивчення пам’яті про Голокост у 1940-х – 1980-х рр. Його результати можуть бути помічними у розумінні того, як зберігалася й транслювалася пам'ять про інші злочини тоталітарних режимів ХХ ст.

Всебічне осягнення значення кожного масштабного явища минулого неможливе без, як мінімум, двох передумов: здатності міждисциплінарного підходу до вивчення минулого та розуміння того, як історичні події відбувалися у житті окремої людини. Лекція блискучого літературознавця, письменника і перекладача проф. Ярослава Поліщука, керівника кафедри україністики Університету імені Адама Міцкевича (Познань, Польща) була присвячена постаті Зузанни Ґінчанки (1917-1944) – обдарованої поетеси єврейського походження, народженої в Україні. Проф. Поліщук не лише розповів про малознані обставини життя З. Ґінчанки (у т.ч. за умов нацистського панування), але й показав, як передбачення майбутнього відбивалося у творчості цієї беззаперечно талановитої особистості. Варто підкреслити, що саме Я. Поліщук є автором перекладу творів поетеси на українську.

Завершення Другої світової війни для багатьох людей на теренах нашої країни було пов’язане із надіями на лібералізацію та відносний відхід від жахіття окупації й терору. Проте повоєнні роки, на жаль, перекреслили ці сподівання. Посилення державного антисемітизму, «боротьба із буржуазним націоналізмом» – репресивні кампанії, внаслідок яких було зламані долі тисяч людей, у тому числі й. тих, кому дивом вдалося вижити у лещатах нацистського режиму. Презентація д-ра Лесі Бондарук, головної спеціалістки Українського інституту національної пам’яті, була присвячена історії життя та боротьби євреїв – радянських політв’язнів. Багато із них дивом вижили під час Голокосту, втратили рідних. Проте й після вигнання нацистів були змушені пройти випробування радянської несвободи. Попри відстань у часі їхні вчинки та здатність до спротиву дотепер дивують нас, сучасників.

Бурю емоцій викликав мовний практикум Олександра Черкаса, викладача Національного університету оборони України, учителя української мови і літератури Київського військового ліцею імені Івана Богуна. Здавалось би філологічне заняття, але наскільки важливим речам воно було присвячене. Зокрема – мові пам’яті та тому, якими словами ми послуговуємось коли говоримо про минуле, у тому числі й сенситивні аспекти нашої історії. Разом з інтерактивним підходом та енергією спікера практикум викликав надзвичайний інтерес в учасників. Адже те, як ми говоримо багато у чому визначає те, як нас розумітимуть й наскільки переконливими ми є.

Тож, це історія лише двох днів «Літніх студій». А попереду – оповідь про практичну частину цього всеукраїнського заходу. Тож, незабаром чекайте на продовження.