06-09 серпня відбулися чергові Літні студії для вчителів Українського інституту вивчення Голокосту «Ткума». Майже десять років тому керівниця освітніх програм Інституту «Ткума» Ірина Піскарьова та директор Інституту д‑р Ігор Щупак задумали та реалізували ідею унікального проєкту неформальної зустрічі активних вчителів, викладачів, науковців. Зустрічі не обмеженої рамками традиційних семінарів, академічних та науково-практичних конференцій, а наповненої спілкуванням та живим і безпосереднім обміном думками, обговоренням досвіду та плануванням спільних проєктів у майбутньому. Влітку 2016 р. перші Літні студії відбулися у Луцьку і, як виявилося, стали одним із найуспішніших проєктів щодо формування неформальної мережі вчителів-однодумців.
Цьогорічні, сьомі за ліком Студії, учасниками яких стали вчителі з 14 регіонів нашої країни, гостинно приймало одне із наймальовничіших міст України – Вінниця. Коли говоримо про місто, то йдеться не лише про архітектуру, парки чи клімат, а передовсім про людей, які у ньому живуть, працюють та врешті визначають його образ, що виходить далеко за межі міських кварталів. У випадку Вінниці не можна не згадати про д-ра Фаїну Винокурову, блискучу науковицю, громадську діячку, заступницю директора Державного архіву Вінницької області. Ф. Винокурова багато років досліджує різні аспекти історії Голокосту на Поділлі. Зокрема, саме вона зробила надзвичайно великий внесок для дослідження і поширення знань про колись маловідому трагедію євреїв на теренах румунської окупаційної зони, зробила відомими загалу історію єврейського спротиву нацизму на теренах Вінниччини, а головне – повернула з небуття тисячі імен учасників страхітливих подій Голокосту в Україні.
На Літніх студіях д-р Ф. Винокурова зробила кілька виступів та презентацій, що мали для присутніх важливе практичне значення, адже йшлося про конкретні прикладні аспекти роботи – потенціал та методику роботи з архівними джерелами з історії геноцидів, нацистського окупаційного режиму загалом; важливість діалогу вчителя і науковця із громадськістю через посередництво ЗМІ та багато інших елементів того, що формує галузь публічної історії. У межах живого діалогу надзвичайне враження на всіх учасників справила демонстрація документального фільму «Ми дозволяємо вам померти», присвяченого табору Печора – одному із пекельних (але й дотепер малознаному) символів Голокосту у «Трансністрії». Автором ідеї, режисером фільму є талановитий ізраїльський документаліст Борис Мафцир. Саме він, у межах показу на цьогорічних Літніх студіях, безпосередньо презентував фільм та підкреслив актуальність його предмету для громадян України та Ізраїлю за умов повномасштабної агресивної війни проти цих країн.
Відлуння трагедії є надзвичайно гострим. Про це, а також про актуальність уроків Голокосту, Голодомору, депортації киримли та інших геноцидів для розуміння подій сьогодення йшлося під час лекції д-ра Ігоря Щупака «Голокост та інші геноциди як уроки історії та історія на уроках у школі». Як минуле визначає наше сьогодення? Чому важливий актуальний погляд на події минулого і яке практичне значення має це знання для сучасності? Це неповний перелік тез, навколо яких точилася дискусія під час лекції. А ще діалог про нові програми, підручники та межі (а точніше їхню відсутність) у творчості Вчителя.
Літні студії Інституту «Ткума» – це не лише лекції і презентації, але й можливість для учасників на власні очі побачити важливі історичні пам’ятки, відвідати цікаві культурні та наукові інституції. Цього разу кожен зміг побачити вимір культурної спадщини євреїв Поділля та Вінниці під час практичного заняття «Таємниці Вінницької Єрусалимки: подорож у часі», відвідин Вінницького краєзнавчого музею, де саме зараз кожен відвідувач може ознайомитись з непересічним культурним проєктом багатонаціональної ініціативи «Українсько-єврейська зустріч» (Ukrainian-Jewish Encounter) (Канада-Україна) – «ПОДОРОЖ ІЗ “УКРАЇНСЬКО-ЄВРЕЙСЬКОЮ ЗУСТРІЧЧЮ” ВІД ДАВНИНИ ДО 1939 РОКУ». Ця міжнародна мистецька акція висвітлює тисячолітній досвід співжиття, співпраці та солідарності українців та євреїв України.
Невід’ємною частиною Літніх студій є презентації досвіду його учасників. Не маючи можливості детально розповісти про усіх (повірте, кожна з них заслуговує на увагу), зупинюсь лише на одній. Учителька історії Запорізького багатопрофільного ліцею № 99 (м. Запоріжжя) Наталія Діордієва розповіла про долю одного зі своїх учнів – Олександра Деменка, який у старших класах брав участь у музейних уроках Інституту «Ткума». Від початку повномасштабного вторгнення росії в Україну Олександр був у числі захисників Маріуполя; неодноразово поранений, він потрапив до полону, в якому провів довгих 20 місяців. Роздуми про долю хлопця, досвід спілкування, зокрема про травматичні події війни і полону були предметом тривалого і почасти емоційного спілкування учасників. Утім, головним було те, що кожен усвідомлював важливість місії вчителя та його роботи для формування образу і шляху до нашого спільного майбутнього у єдиній незалежній Україні.
Кожні Літні студії заслуговують на довгий розлогий опис. Можливо, колись так і станеться. На завершення зазначу, що робота триває, і вже зовсім скоро на нас чекає фінал МІЖНАРОДНОГО ТВОРЧОГО КОНКУРСУ «УРОКИ ВІЙНИ ТА ГОЛОКОСТУ – УРОКИ ТОЛЕРАНТНОСТІ». Конкурсу, що організовується спільно з Міністерством освіти і науки України та щороку дає можливість обдарованим учням, студентам і вчителям реалізувати творчий потенціал і долучитися до мережі однодумців. Тож, до зустрічі!
д-р Єгор Врадій, заступник директора з наукової роботи Інституту «Ткума»
https://tkuma.dp.ua/ua/obrazovanie/proekti-dlya-uchiteley/3797-litni-studiji-dlya-vchiteliv-ukrajinskogo-institutu-vivchennya-golokostu-tkuma#sigProId31e8dbb716