УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ СЕМІНАР ІНСТИТУТУ «ТКУМА» ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

ЩОРІЧНА НАУКОВА КОНФЕРЕНЦІЯ НІМЕЦЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ІСТОРИЧНОЇ КОМІСІЇ

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

«МАРАФОНИ ПАМ'ЯТІ» З ІСТОРІЇ ГОЛОКОСТУ ДЛЯ МОЛОДІ

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

МІЖНАРОДНИЙ КОНКУРС ТВОРЧИХ РОБІТ ШКОЛЯРІВ, СТУДЕНТІВ, АСПІРАНТІВ ТА ВЧИТЕЛІВ «УРОКИ ВІЙНИ ТА ГОЛОКОСТУ – УРОКИ ТОЛЕРАНТНОСТІ»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

МІЖНАРОДНИЙ МІЖРЕЛІГІЙНИЙ МОЛОДІЖНИЙ СЕМІНАР «КОВЧЕГ»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

ОСВІТНІЙ СЕМІНАР ДЛЯ УКРАЇНСЬКИХ ВЧИТЕЛІВ У ЯД ВАШЕМ (ЄРУСАЛИМ, ІЗРАЇЛЬ)

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ВИВЧЕННЯ ГОЛОКОСТУ «ТКУМА»

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ВИДАНЬ ІНСТИТУТУ «ТКУМА» СПІЛЬНО З МІНІСТЕРСТВОМ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

Інститут «Ткума» на конференції неформальної єврейської освіти Лімуд Україна–2024

Протягом 1-3 листопада в Ужгороді проходила єврейська освітня конференція Лімуд Україна, яка зібрала понад 150 учасників з України та інших країн світу. Прикметно, що найбільша кількість учасників з-за меж України була з Ізраїлю – країни, яка подібно до нашої Батьківщини веде боротьбу за власне виживання у протистоянні із силами диктатур та несвободи.

Зважаючи на трагічність нашого сьогодення, події минулого, як своєрідне поле для пошуку відповідей на виклики сучасності, не втрачає своєї сумної актуальності. Значна частина заходів Лімуд Україна цьогоріч були присвячені історії Голокосту, а також різноманітним історичним аспектам таких небезпечних явищ, як ксенофобія у всіх її проявах та антисемітизм.

Інститут «Ткума» є традиційним партнером Лімуду. Цього року він був представлений заступником директора Інституту з наукової роботи д-ром Єгором Врадієм, а також нашою багаторічною партнеркою, відомою дослідницею Голокосту в Україні, заступницею з науково-методичної роботи директора Державного архіву Вінницької області д-ром Фаїною Винокуровою.

 

Саме Ф. Винокурова була одним із лекторів, яка своїм заняттям відкривала фестиваль. Лекція-бесіда на тему «Протистояння особистості політиці нацистського геноциду та проблематика людського вибору» була присвячена проблемі опору нацистському геноциду євреїв, а саме людським вимірам боротьби на тлі небаченої до цього Катастрофи. Історії євреїв та єврейок – учасників Руху опору, українців – Рятівників та Праведників народів світу, дають надзвичайно потужний емоційний вплив та нагадують нам, сучасникам, про те, що найтемніша пора саме перед світанком.

Того ж дня д-р Єгор Врадій говорив про людський вимір феномену рятування євреїв під час Голокосту, а саме про унікальну історію Праведника народів світу Яна Ходоровського (1918-2007) – уродженця Львівщини, якому вдалося врятувати життя майже трьом десяткам людей, а самому вижити в умовах нацистського та радянського ув’язнення.

Голокост та загалом геноциди ХХ ст. стали можливими за умов абсолютного нехтування, здавалось би, невіддільними людськими цінностями – особистою свободою, права вибору, права на збереження власної етнічної, релігійної ідентичності. Утім, обмеження прав майже ніколи не відбувалося одномоментно. Імперські режими протягом тривалого часу плекали атмосферу недовіри, ворожості та нетерпимості серед поневолених народів, сприяли поширенню ксенофобії у її різноманітних проявах. Про це йшлося у занятті д-ра Єгора Врадія, що відбулося наступного дня. Зокрема, лектор показав, яким чином влада Російської імперії у другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. інструменталізувала творчий спадок видатного українського поета Тараса Шевченка (1814-1861) з метою залучення на свій бік українців поневоленої України та насадження серед них нетерпимого ставлення до інших етнічних й релігійних груп – передусім євреїв та поляків. Сучасна війна проти України вже показала, що дуже часто спадкоємці традицій російського імперіалізму продовжують діяти за незмінними лекалами понад столітнього минулого. Схожість явищ не залишила аудиторію байдужою, що вилилось у достатньо тривалу спільну дискусію усіх учасників заняття.

Хочемо висловити глибоку вдячність усім учасникам Лімуд Україна, його активістам та передусім пані Галині Рибніковій, завдяки енергії, активності та небайдужому ставленню якої цей унікальний проєкт продовжує діяти та привертати увагу багатьох людей не лише в Україні, але й за її межами. А отже дає надію на майбутнє!